3-4 aydır çocuğu okula giden yada
gidecek olan velilerin, biz öğretmenlerin ve ülkesinin geleceğinin eğitimden
geçtiğini bilen ve bu durumu önemseyen herkesin gündeminde elbette de eğitim
sistemimizde gerçekleştirilen değişiklik var. Ben bir eğitimci olarak konunun
konuşulmasından, tartışılmasından, olumlu yada olumsuz her türlü tepkinin medyaya
yansıtılmasından memnunum. Ama her kafadan ses çıkınca da bilgi kirliliği
yaşanıyor. Bunun da önüne geçilmeli.
Ben genel olarak bir konuyu
başkalarından ve hatta farklı görüşteki bir çok insandan dinlesem de , kendim
de araştırıp hepsinin toplamında bir sonuç çıkarmaya çalışırım. Bu konuda da
aynısını yapmaya çalıştım. Yeni eğitim sistemi ile ilgili yaptığım çıkarımları
da paylaşmayı istedim. Çünkü biliyorum ki bir ebeveyn evladının burnu bile aksa
, çok hastaymış gibi endişelenir. Söz konusu olan çocuğunun tüm yaşantısını
etkileyecek eğitimi olduğunda ise en doğru şekilde bilgilendirilmeyi hak eder.
Öncelikle ben bu bilgilere
nereden ulaştım ve derledim : Milli Eğitim Bakanlığı Mevzuatı’ndan, 8 yıllık
öğretmenlik eğitimimden (4 yıl öğretmen lisesi + 4 yıl Gazi Eğtim Fakültesi Fen
Bilgisi Öğretmenliği Bölümü) ve 8
yıllık öğretmenlik tecrübemden (5 yıl dershane + özel okul ve 3 yıl MEB) .
Ve... doğal olarak benim yorumlarımı içeren kısımlar mevcut. Nacizane bu
yorumları ülkesini çok seven ve hayatını mesleğine , öğrencilerine adamış bir
öğretmen yazmıştır. Yorum kısımların bu bakış açısıyla değerlendirirseniz
sevinirim.
Biraz uzun bir giriş oldu
maalesef ama kendimi doğru bir şekilde ifade etmeden yazımı okumanızı isteyemem
sizlerden J
4+4+4 Eğitim Sistemi bu yıl
sadece 1. ve 5. sınıflarda uygulanmaya başlayacak ve kademeli olarak 4 yıl
içerisinde tüm eğitim sistemimiz bu sistem içine oturmuş olacak. Şu an bir
ilköğretim okulu 3 okul olarak görünmekte : 1. Sınıflar için İLKOKUL, 5.
Sınıflar için ORTAOKUL, 2-3-4-6-7 ve 8. Sınıflar içinse ilköğretim
5. sınıflar için okul değişimi
olma ihtimali dışında bir sorun yok. Okul değişimi durumunu şöyle açıklayayım.
Yeni sistem ilkokullarla ortaokulların ayrılmasını öngörüyor. Ancak benim
çalıştığım köy okulu gibi etrafında başka okul olmayan bir okul söz konusu ise
kısa vadede 2 okulun ayrılması mümkün değil. Onun için eğitim – öğretim yeni
bina yapılana kadar birlikte sürdürülecek yani öğrenci 5. Sınıfta okul
değiştirmemiş olacak. Ama büyük bir şehir merkezinde oturuyorsanız ve yakın
mesafede 2 ilköğretim okulu varsa bunlardan biri ilkokul diğeri ise ortaokul
yapıldı bile. Eğer çocuğunuz 5. Sınıfa geçtiyse ve ilkokul olan okulda okuyorsa
diğer okula gidecek, ortaokul olan okulda okuyorsa aynı yerinde kalacak.
Bir de 5. Sınıfa geçen öğrenciler
artık sınıf öğretmeni tarafından değil, bizler yani branş öğretmenleri
tarafından okutulacak. Haftalık ders saatleri şöyle : Zorunlu dersler -
6 ders Türkçe , 5 ders Matematik , 4 ders Fen Bilimleri , 3 ders Sosyal
Bilgiler , 4 ders Yabancı Dil , 2 ders Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi , 1 ders
Görsel Sanatlar , 1 ders Müzik , 2 ders Beden Eğitimi ve Spor TOPLAM 28 ders ; Seçmeli
dersler –Kuran-ı Kerim , Hz. Muhammed’in Hayatı , Temel Dini Bilgiler ,
Okuma Becerileri , Yazarlık ve Yazma Becerileri , Yaşayan Diller ve Lehçeler ,
Yabancı Dil , Bilim Uygulamaları, Matematik Uygulamaları , Bilişim
Teknolojileri ve Yazılım , Görsel Sanatlar , Müzik , Spor ve Fiziki Etkinlikler
, Drama ve Zeka Oyunları (Tüm seçmeli dersler 2’şer saat üzerindendir.) TOPLAM
8 ders (Okulun şartlarına göre 8 saate kadar seçebilir .) SON TOPLAM : 36 ders
Şu an için hemen hemen hiçbir
okulda sınıf başı 36 saat ders yapılacak derslik ve öğretmen bulunmadığından
tahminlerime göre toplam ders saati 28+2=30 şeklinde eski halinde kalacaktır.
Yani öğrencimiz yukarıda sıraladığım
güzel seçmeli derslerden sadece okulda öğretmeni mevcut olan 1 tanesini
seçebilecektir. 4-5 yıl sonra sistem oturtulabilirse öğrenciler bu seçmeli
derslerin hepsinden seçme şansı bulurlar umarım.
Gelelim asıl mevzuya, 1. Sınıflar
. Onların durumu sıkıntılı biraz. İlk
konu elbette yaş . 30 Eylül 2012
itibariyle 66 ayını doldurmuş olan öğrencilerin 1. Sınıfa kayıt yaptırması şu
an kanunen zorunlu. Ancak “Veli çocuğumun fiziksel yada zihinsel gelişimi
yeterli değil.” diyerek rapor alıp çocuğunu okula daha sonra gönderebiliyor.
Yalnız bu beraberinden şu sorunları getirebilir. Alınan bu rapor öğrenci
ileriki hayatında Askeri Lise gibi bir yere girecek olursa sorun teşkil eder
mi? Öğrenci okula bir yıl geç gittiğinde kendinden küçüklerle okumaya adapte
olabilir mi? Çünkü inanın o yaşlarda öğrenciler arasındaki ay farkı bile
belirgin sonuçlar doğurabiliyor.
30 Haziran 2012 itibariyle 60
ayını doldurmuş olan öğrenciler ise velilerinin yazılı isteği ile okula
başlayabilir. Ancak okuldaki Müdür, Müdür Yardımcısı ve Rehber Öğretmen veli
istediği halde öğrencinin gelişimini uygun bulmazsa orta yolun bulunması
gerekiyor.
İkinci konu ise müfredat
belirsizliği. Haziran ayında tüm Sınıf Öğretmenleri hizmet içi eğitime alındı.
Ancak öğretmenlere müfredat hakkında bir bilgi verilmedi. 1. Sınıfta
öğrencilere daha oyuna dayalı , okul öncesi tadında bir eğitim verileceğinden
bahsedildi ama bu kadar L
Aylardan Ağustos hala daha açıklanmış bir müfredat yok, bir öğretim programı
yok.
Üçüncü konu ise elbette büyük
yada oturmuş şehir merkezleri dışında var olan bir sorun : Öğretmen Açığı.
Şöyle örnekleyeyim : Ben İstanbul gibi bir metropolün yeni ilçelerinden Arnavutköy’ün
bir köy okulunda çalışıyorum. Taksim’e 50 km , Tekirdağ’a 80 km mesafede. Ve... çok
uzun bir süredir hiçbir öğrenci 1. Sınıftan 5. Sınıfa aynı öğretmen tarafından
okutulmamış. Çünkü öğretmen yok ve genellikle kadrolu sınıf öğretmenleri 1-2-3.
Sınıfları , ücretli (gayretli ve cefakar) öğretmen arkadaşlar ise 4-5. Sınıfları
okutuyorlar. Bu durum tüm ilçe genelinde mevcut. Öğretmen açığı %50’ye yakın ve
burası İstanbul L
1.Sınıfların haftalık ders
dağılımı da şöyle : Zorunlu Dersler – 10 ders Türkçe , 5 ders Matematik
, 4 ders Hayat Bilgisi , 1 ders Görsel Sanatlar , 1 ders Müzik , 5 ders Oyun ve
Fiziki Etkinlikler TOPLAM : 26 ders ; Serbest Etkinlikler – 4 ders SON TOPLAM : 30 ders
Şimdilik aklıma gelen önemli
noktalar bunlar. Sizler de aklınıza gelenleri yorum bölümünden sorabilirsiniz.
Günlük takip edip cevap vermeye çalışırım. Konu ile ilgili mevzuat linkleri ve
bana ait blogun linki aşağıda J
Umarım sıkılmadan okursunuz. Sevgiler...
http://ttkb.meb.gov.tr/ (Bu sayfadan müfredat ve öğretim
programlarını takip edebilirsiniz.)
http://www.meb.gov.tr/mevzuat/liste.asp?ara=10&Submit=Listele
(Bu sayfadan mevzuat değişikliklerini takip edebilirsiniz.)
https://www.facebook.com/sertkayazeynep
(Facebook sayfam)
https://twitter.com/xenepsertkaya
(Twitter hesabım)
sertkayazeynep@gmail.com (Hemen
hemen her gün kontrol ettiğim e-postam)
Merveciğim emeğine sağlık :)
YanıtlaSilSorularınızı bekliyorum hanımlar ;)
Sevgiler...
Harika bir anlatım. Öncelikle ilkokula başlayan en küçük çocuğun Eylül ayında 69 aylık olacağını belirtmeliyim.
YanıtlaSilHesap basit. 6 yaşını tamamlayan bir çocuk 72 aylık demektir. Okula başlama yaşı ise en geç Aralık ayında 72 ayını dolduracak olanları içerir. Okullar Eylül ayında başlar. Eylülden Aralık ayına kadar 3 ay vardır. Aralık doğumlu bir çocuk Eylül ayında 72-3= 69 aylık olacaktır. Yani 5 yaş 9 ay. Topu topu 3 ay sonra bu çocuk 6 yaşını bitirmiş 7 yaşından gün alıyor olacak. Kısacası okula başlayan en küçük çocuk 69 aylık, yani 6. yaşından 9 ay almış olacak. Bu yaş okula başlamak için erken bir yaş değil bence.
4+4+4 ise toplamda 12 yıl eder. Bir çocuk zaten liseyi 12 yılda bitirmiyor muydu?
Asıl sorunlar öğretmen sayısı, eğitim programları, ders içerikleri, dersliklerin yetersizliğği, okullarda ki hijyen vs. Ben düşüncelerimi BLOGUMDA da daha detaylı yazmıştım. Paylaşım için teşekkürler.